perks of being a bookworm

Sajnos mióta bekerültem pörögni a felfordulásba, nem sok időm maradt olvasni, így aztán arra jutottam, kitöltök egy ilyen könyves kérdőívet,...

Sajnos mióta bekerültem pörögni a felfordulásba, nem sok időm maradt olvasni, így aztán arra jutottam, kitöltök egy ilyen könyves kérdőívet, hogy emlékeztessem magam arra, mennyire jó és milyen fontos, hogy olvassak, sokat-sokat, és még annál is többet. fleurnél találtam ezt a csodakérdőívet, ez itt a reklám helye volt.

1:What is your favorite book?
Miután életemben először találkoztam az egyetemnek köszönhetően valakivel, aki olvasta és szereti is Jostein Gaarder könyveit, sokkal boldogabban kezdek el dicshimnuszt írni A narancsos lányhoz, ami szerintem az ifjúsági irodalom egyik elrejtetett gyémántja, és fiatalkorom legmeghatározóbb olvasmánya volt. Nagyon nagy hatással volt még rám Daniel Keyes a Virágot Algernonnak - kal, valamint az örök kedvencek közé került még Bulgakov A Mester és Margaritája és Kosztolányi Est Kornélja.

2:What was the last book you read?
Utoljára angolul John Green Paper Towns-a volt a kezemben, és bár nagyon élveztem és lekötötte a figyelmemet még az egyetemen is, valamilyen szinten, egy kicsit talán csalódásként könyvelném el így utólag. Az az igazság, hogy bár imádom szeretem John Green munkásságát, abban az egyben igazat kell adnom a véres kezű kritikusoknak, hogy elég regényét elolvasva, nagyjából pontosan kiszámthatjuk, milyen karaktereket fog alkotni. Mindenesetre azért a krimi szálat nagyon szerettem a paper towns-ban, igazi felüdülés volt.

3:What is the worst book you've ever read?
Elég gonosz és szívtelen vagyok ilyen szempontból, mert ha egy könyv nem fog meg, egyszerűen nem olvasom végig. Így aztán nem tudok olyan sok könyvet felsorolni, amit ténylegesen végigolvastam. Gyermekkorom nagy traumája a Bambi volt, végtelenül unalmasnak és bugyutának tartottam tíz évesen, az elmúlt pár évben pedig sajnos Leiner Laura Szent Johanna Gimije feküdte meg a gyomromat. Nagy akaraterő kellett, hogy végigszenvedjem magam a köteteken. Valamint itt emlékezzünk meg az Arany virágcserépről. Komment nélkül.

4:Top 7 book characters.
Esti Kornél Kosztolányi Esti Kornéljából. Szerintem akkor hittem el igazán, hogy a kötelező olvasmányok életreszóló élményekké válhatnak. Szeretnék néha estikornél lenni.
Elizabeth Bennet a Büszkeség és Balítéletből. Janes Austen regényét évente legalább egyszer elolvasom, egyszerűen muszáj, hogy emlékeztessem magam Lizzy és Mr. Darcy legfontosabb hibáira és erényeire.
Eleanor az Eleanor és Parkból. (Megjelent a regény magyarul. Egyétek-vegyétek, mert nagyon jó). Nagyon ritka, hogy ennyire megtalálja egy ya könyv a személyiségem minden gyenge pontját, és Rainbow Rowellnek valahogy sikerült pontosan szíven találnia. Hihetetlen.
Patrick Bateman az Amerikai pszichóból. Nem tudok vele azonosulni semmilyen szinten, de muszáj megemlítenem, mert szerintem ő a nagybetűs KARAKTER.
Hamlet a Hamletből. Valamiért erőteljesen vonzódom a shakespeare-i karakterekhez, és ha már a nagy öreg, akkor mindenképp a dán királyfi a non plus ultra.

A Narrátor a Harcosok klubjából. Furcsa, mert amikor először olvastam a regényt, nem éreztem átütőnek a karaktert a filmhez képest, másodszorra viszont lehengerlő volt, be kell ismernem.
Atticus Finch a Ne bántsátok a fekerigót! - ból. A gyerekeket nem szerettem ebben a könyvben, de Atticust az egekig tudnám magasztalni, és ha példaképet kellene választani, valószínűleg ő lenne az egyik.

5:What is your favorite genre?
Bármilyen könyv, aminek ilyen furcsán kitekert világjobbító szándéka van, és ez ügyesen el van rejtve. Ez kategóriának számít?

6:Book you cried the hardest reading?
Szerintem ember nem látott még úgy sírni, mint amikor először olvastam A félvér herceget, a Csillagainkban a hibát és a Ne bántsátok a feketerigót! című remekművet.

7:Book you laughed the hardest reading?
Ez sokkal nehezebb kérdés. Nem nagyon emlékszem, hogy lett volna olyan könyv az életemben, amin kifejezetten sokat nevettem volna. Talán a Micimackó. Ami a kedvenc mesém. És annyit tudok mosolyogni a szereplőkön.

8:Which book character(s) do you most relate to?
Néha Charlie vagyok a Perks of Being a Wallflowerből, néha Patrick, néha Mary Alice... néha Lizzy vagyok a Büszkeség és balítéletből, néha Jane, néha Mr. Darcy... Néha Hazel Grace vagyok, néha Augustus Waters, néha Isaac... néha Hermione vagyok, néha Ron Weasley. Néha az egyik will grayson vagyok, néha a másik. Az is megesik, hogy Holden leszek.

9:Favorite author(s)?
Jostein Gaarder, Daniel Keyes, F. Scott Fitzgerald, Kosztolányi, J.K. Rowling, Robert Merle, Jack Kerouac, Jane Austen, Erlend Loe, Thomas Mann, John Green

10:Do you judge books by their covers?
Mostanában már nagyon ritka, hogy komolyabb utánanézés és ajánlások nélkül, csak úgy érzésből megvegyek egy könyvet, de ha néhanapján így alakul, akkor leginkább borító alapján emelek le könyveket polcokról, de ha a hátulja nem fog meg, lényegében egyből vissza is pattannak a helyükre. Nagyon ritka. De a szép borítókat azért értékelem.

11:What is your favorite quote from a book?
"Édes Kornél, maga annyira magyar, hogy az egész világot magyarnak tekinti, magyarán (figyelem! szójáték! - talán ritkán nekem is szabad) mindenütt otthon érzi magát; itt élned s halnod kell, motyogja mindenütt." Esterházy Péter - Esti

12:Which book do you recommend to friends and family most?
Mindig mindenkit ostromolok a könyveimmel. A családban ez úgy működik, hogy elolvasom én, aztán apu, aztán öcsém, aztán anyu. Senki nem ússza meg. Barátokkal nehezebb, meg ők más szűrőkkel rendelkeznek. Nekik általában John Greent, meg Perks of Being a Wallflowert ajánlgatok, itthon meg tényleg mindent, amit elolvasok, és tetszik.

13:Which book is so special to you that you don't share it with others?
Ilyen nincs. Imádok másokat a hülyeségeimmel traktálni. Maximum akkor nem beszélek könyvekről, ha úgy érzem, hogy a többiek hülyének néznének miatta. Nem, igazából még akkor is. Jeez, lehet, hogy ez valami kóros dolog.

14:Do you have any signed books?
Két-három kortárs magyar verseskötetem dedikálva van, de nagyobb ereklyére még nem sikerültz szert tennem sajnos.

15:Have you met any authors?
Ugyanaz, mint az előzőre, pár ilyen egyelőre kisebb névvel már összehozott a sors, de még egy ilyen világmegváltó találkozásra valamelyik kedvencemmel befizetnék.

16:Buy books new, used, or go to the library?
Volt egy jó másfál év az életemben, amit lényegében a könyvtárban éltem le, és majdnem minden létező könyvet kikölcsönöztem. Utána viszont leszoktam erről, mert nagyon bosszantott, hogy nincs meg néhány olyan könyv, amit jó csak úgy levenni a polcról. Szerencsére már a szüleim is szenvedélyes könyvgyűjtők voltak, és én is beszálltam az üzletbe, sosem találok helyet az új szerzeményeknek.

17:Where is your favorite place to read?
Ez épp alakulóban van, ugyanis nagyon fontos lenne, hogy találjak egy kis kuckót az egyetemen/környékén, ahova elvonulhatok olvasgatni egy-egy unalmasabb pillanatomban. Itthon amúgy furcsamód a nappalit preferálom, imádom, ha pörög körülöttem az élet, meg érzem az illatokat, ahogy fő az ebéd/vacsora.


18:Prefer books set in the past or the future?
Igazából a legjobban a jelenben játszódó történetek fognak meg. Bár közben rajongok az utópiákért, és néha tényleg visszautaznék a Fitzgerald-i vagy Jane Austen-i időkbe. Nehéz kérdés, de talán inkább a múlt, bizonyos keretek között. Vagy legyen az 1984, ami gyönyörű ötvezete a kettőnek.


19:What 5 elements would your ideal book have?
• nagyon fontos az ütős kezdés. A leggyakoribb ok, amiért lerakok egy könyvet az az, hogy borzalmasan vontatott az eleje. Nem tudok ezzel mit kezdeni, az én gyengeségem.
• nem idegesítő női főszereplő. Borzalmas, de a női karakterek jelentős százaléka irritálni szokott.
• kell egy jó narrátor. Teljesen mindegy, hogy fiú vagy lány, idős vagy fiatal, kell, hogy olyan hangot üssön meg, amivel megtalál.
• szükségem van egy valós poblémára, konfliktusra, elgondolkodtató kérdésre.
• és i need somebody to love. simple as that.

20:Do you ever hope to publish your own book?
Ha egyszer elkészül bármilyen írásom. Megbénít egyébként, hogy míg borzasztóan szeretnék írni, nem találtam meg még a nagybetűs TÉMÁT, és addig nem igazán szeretnék belevágni semmibe. Ami egy hülye hozzáállás, de így van.

21:Prefer stand alone or series?
Inkább az egyedülálló (lel van erre valami kevésbé gagyi magyar szó? egykötetes maybe? nem tudom) könyveket szeretem, nagyon ritka az olyan sorozat, amit nem rontanak el valamilyen ponton. Bár, ugyanitt, ha meg egy sorozat nagyon jó, akkor élmény, ha minél több részből áll (harry potter)

22:Do you mark/highlight/dog ear your books or keep them in perfect condition?
Imádom a hibákat, így nálam egy könyv sincs rendes állapotban (kivéve egyet, de erről később). Mostanában muszáj bejelölnöm a fontosabb idézeteket pár könyvben, mert egyszerűen idegesít, ha nem találom meg egyből. Így sarkokat hajtogatok, post-itet használok, néha aláhúzok, szövegkiemelőzök... de szigorúan a sajátaimmal bánok csak így. Mások könyveire úgy mint a szemem fényére, mert tudom, hogy sokan allergiásak erre és én fullosan megértem. Like okay, I get it, nem fogom meghajtani a gerincét.

23:Hardbacks or paperbacks?
Keménykötés all the way, de csak mert általában szebb. Viszont nehéz, így magammal cipelni sokkal jobban szeretem a paperback könyveket.

24:Do you watch any booktubers?
Nem, Sajnos semmilyen youtube-businessben nem vagyok érintett szirmai gergőt kivéve, de az azt hiszem, itt nem releváns információ.

26:Do you like twist endings?
A csavarokért élek. Jó csavar nélkül nagyon nehezen ítélek meg egy könyvet lélegzetálltónak.

27:Do you reread books?
Ha lenne időnyerőm, legtöbbször arra használnám, hogy újraolvassak könyveket és újranézzek filmeket. Így is van 4-5 olyan könyv, amit legalább évente egyszer muszáj. P&P, Zabhegyező, Mester és Margarita, Esti Kornél, csak hogy a közepébe csobbanjunk.

28:E-readers or physical copies of books?
Mindkettőt szeretem és használom és igazából tökéletesen kiegészítik egymást. A kedvenceimet természetesen sokkal jobban szeretem ténylegesen a polcomon tudni, viszont jópár könyv van, aminek nem feltétlenül szavaznék bizalmat ilyen formában. Plusz az utazás-ebook-kényelem aranyszabályt szerintem mindenki ismeri.

29:A book that makes you feel comforted?
Az Éjszakai Cirkusz Erin Morgensterntől. Valami olyan varázslat van abban a könyvben, annyira pontosan, szépen és csodásan van megírva, annyira megnyugtat az a különleges, frusztrált atmoszféra, ami körülöleli és nem mellesleg annyira gyönyörűen néz ki, hogy nem tudom nem imádni.

30:Would you rather read any ending that makes you feel happy or sad?
Betegesen imádok sírni könyveken. Ez a védjegyem. Szóval abszolút fel vagyok készülve a szomorú befejezésekre. De vannak sorozatok, amik meg egyszerűen megkövetelik a happy endet és pont ettől lesznek szépek. Mindegy, hogy milyen érzelmet vált ki belőlem egy könyv vége, csak legyen érzelem.

31:Favorite villain in a book?
Csak hogy klasszikusak maradjunk, Draco Malfoy a Harry Potterből. Ha egyszer mégis pszichológiai irányba sodródnék, külön vizsgálatokat szentelnék Malfoy lélektanának.

32:Do you like to write reviews when you finish a book?
Fogalmazzunk úgy, hogy vannak olyan könyvek, amikről nagyon könnyen írok, és akkor imádom azzal tölteni az időmet, hogy összeszedem a gondolataimat. Vannak viszont olyan könyvek is, amiről nem tudok koherens gondolatokat közölni, hiába is szeretném, és ilyenkor viszonylag hamar feladom, hogy kiszenvedjek magamból valamit.

33:Do you experience "book hangovers"?
Mostanában egyre kevésbé. Régebben volt, hogy még hetekig egy-egy könyv világában éltem. Azért persze most is van egy-két kivétel.

34:Favorite book cover(s)?
Annyira szépek például a jubileiumi fitzgerald borítók, hogy vettem is magamnak egyet (erről szerintem múltkor írtam), aztán egy csoda az Éjszakai cirkusz borítója, nagyon tetszik az Eleanor & Park angol borítója, meg a The Perks of Being a Wallflower egyik borítója is, meg vannak az alexandrában azok a gyönyörű Jane Austen könyvek, azok is kellenének.

You Might Also Like

0 megjegyzés

Flickr Images